2016. július 13., szerda

Pokemon Go - a könyvtárban



Itt az új őrület, a Pokemon Go játék, amely az USA-ban már elérte a könyvtárakat is. Mivel a játék várhatóan még júliusban elérhető lesz hivatalosan is Magyarországon, érdemes felkészülnünk...





A Pokemon (“pocket monsters" kifejezés rövidítése) eredetileg egy videójáték volt, amelyet 1995-ben dobott piacra Shatoshi Tajiri. A játékban e furcsa, ám - sokak szerint - szerethető lényeket, "zseb szörnyeket", a Pokemonokat lehet tanítgatni, nevelgetni a virtuális világban, de harcolni is lehet velük. Annak ellenére, hogy a Pokemonok érzékeny, érző lények, intelligensek, akik saját döntéseket is képesek hozni. Akár azt is eldönthetik, hogy utazzanak vagy ne a trénerükkel vagy harcoljanak-e vagy sem. (Igen, harcolnak, bár alapvetően egy csapatjátékról, barátságról van szó. S mivel a játék gyerekeknek készült, egyikük sem hal meg.)

Pokeball
Ahhoz, hogy elkapjunk tehát egy Pokemont, harcolnunk kell, s befogni egy "vad" Pokemont, akik Pokeball-nak nevezett kapszulákat használnak.

Amíg az applikáció meg van nyitva, követi a játékos földrajzi helyzetét, s mutatja neki, hogy hol lehet Pokemont fogni. Mert a Pokemonok bárhol feltűnhetnek, akár közvetlenül a játékos mellett, akár sok háztömbbel távolabb. Emiatt pedig a játékosnak folyamatos mozgásban kell lennie a különböző lokációk között, szó szerint egy térkép mentén kell vándorolnia. Okostelefonjának kamerája segítségével egy virtuális valóság épül fel a játékos számára: amire ráirányítja a kamarát, abból egy virtuális fizikai tér épül fel. A készülék tehát az úgymond valóságba „vetíti” a figurákat, amelyeket a valódi utcákon, tereken vándorolva kell tehát begyűjteni. Vagy ún. Gym-ekben (tornatermekben) és PokeStop-okban, ahol a játékosok plusz segítséget is kapnak és harcolhatnak a csapatukért.

S hogy hogyan jönnek ide a könyvtárak?

A Pokemon videójátékben a játékosok a tornatermekben kaphatják el és taníthatják, edzhetik a Pokemonokat. A Pokemon Gym-ek olyan helyek a Pokemon Univerzumban , ahol a trénerek (edzőkként, mesterekként) tekintélyért, presztízsért versenyezhetnek és harcolhatnak, s - legyőzve a Gym Leader-t - kitűzőket nyerhetnek, amelyekkel tovább erősíthetik szörnyecskéjüket. A Pokemon Go-ban a Gym-ek ingyenesen használható, biztonságos közterek és középületek, ahova minden játékos el/be tud jutni. Ilyen középület pedig egyértelműen a könyvtár.

Gym
Az USA közkönyvtárainak ezrei váltak néhány nap leforgása alatt ilyen virtuális Gym-ekké, ami jelentősen megnövelte a könyvtárépületek forgalmát, hiszen olyan tiniket és fiatal felnőtteket is behozott a játék a könyvtárba, akik egyébként biztosan nem mentek volna be. Hogy ez áldás vagy átok a könyvtáraknak? Erről megoszlanak a vélemények. A játék mindenesetre várhatóan sok, egyébként nem könyvtárhasználó trénert behoz majd a könyvtárba, egy különleges alkalmat kínálva így arra, hogy a könyvtárak és könyvtárosok olyan társadalmi csoportoknak is megmutassák magukat, akikkel normál helyzetben nem tudnának interakcióba kerülni. Ezen túl pedig arra lehetőséget adhat is, hogy újféle, kreatív módon, programokkal kerüljenek közelebb a játékosokhoz.

Ne ijedjünk hát meg, javasolja a forráscikket író gyerekkönyvtáros. Töltsük le az applikációt, ismerkedjünk meg vele, s nézzük meg, hogy könyvtárunk Gym vagy Pokestop-e a játékban. (ld. a képeket) S ha kiderül, hogy az, akkor se ijedjünk meg! Gondoljunk arra, hogy a játékosok csak játszanak, nem akarnak semmi mást, mint bejönni a könyvtárba, begyűjteni néhány Pokemont, versenyezni, harcolni egy kicsit a virtuális valóságban, majd továbbmennek. 
Pokestop

Tekintsük inkább egy lehetőségnek a dolgot! - javasolja amerikai kollégánk. Ő a következőket csinálta:

Bemutatók, kiemelések, táblák
Azt tapasztalta, hogy a játékosok félénken bejönnek a könyvtárba, elmennek a pult előtt, végigjárják a polcokat, begyűjtik a Pokemonokat, majd ugyanolyan szégyenlősen, ahogy jöttek, kimennek a könyvtárból. Nem azért viselkednek így, mert annyira bele vannak merülve a játékba, hanem mert kényelmetlenül érzik magukat a számukra ismeretlen környezetben. Érdemes ebből a felismerésből tőkét kovácsolni! Hiszen máskor mennyit dolgozunk azért, hogy a kamaszok bejöjjenek a könyvtárba, most pedig maguktól besétálnak és körülnéznek. Javaslat: Helyezzünk ki könyveket, DVD-ket olyan közel a bejárathoz, amilyen közel csak lehetséges, Pokemonos dizájnnal! Ha bejönnek a tinik a Pokemonok miatt, s egyből egy Pokemon "fogadja őket", rögtön sokkal jobban érzik majd magukat. Kiírhatjuk akár azt is, hogy Üdvözöljük a Pokemon trénereket! Használhatunk akár egy olyan egyszerű mintát is (l. kép), amiben megjelennek a Pokemon színek és a könyvtár fő azonosító eleme a könyv. (S még szerzői jogot sem sértünk vele.)
Minta

Programok
Mivel a játék még alig néhány hete jött ki, s emberek milliói játsszák, a szerverek túl vannak terhelve, ezért a Pokemonok befogásán túl egyelőre nagyon mást nem lehet az alkalmazásban tenni, így arra (ti. az alkalmazásra) még nem érdemes könyvtári programokat építeni. Később, amikor csitul a láz, a játékosok harcolhatnak majd egymással, bárhol, ahol vannak, ahol csak akarják, s ez újabb lehetőséget jelenthet a könyvtárak számára. Szervezhetünk csapatgyűléseket, versenyeket stb. De egyelőre várjuk meg, míg megbízható lesz az app, int a gyerekkönyvtáros kolléga.

Feliratok
Helyezzünk ki mindenhol, ahol csak lehet a játékosokat köszöntő feliratokat, jelezve, hogy szívesen látjuk őket, s tudjuk, miért vannak a könyvtárban. Akár azt is kiírhatjuk, aktuálisan melyik csapat tartózkodik a könyvtárban, azaz a Gym-ben.

Kitűzők
Készítsünk Gym Kitűzőket! Az eredeti Pokemon játékokban és tévésorozatokban minden Gym-nek saját, azonosító kitűzője van, amit a játékosok megkapnak, ha legyőzik a Gym Leader-t. Készíthetünk bármilyen alapanyagból vagy akár 3D-s nyomtatóval is kitűzőket (általában kicsik és egyszerűek), s átadhatjuk azoknak, akik legyőzték a mi (azaz a könyvtár mint Gym) Gym Leader-ünket.



A források szerint (l. alább) az amerikai játékosok nem sajnálják az idejüket, hogy újabb és újabb kis lényeket fogjanak be az utcán vagy nevezetes építmények közelében sétálva, hiszen átlagosan 43 percet és 23 másodpercet szánnak erre napjukból, ami több mint amit a Whatsapp, az Instagram, a Snapchat vagy éppen a Facebook Messenger nyomkodásával töltenek. "Hogy mire lehet képes még a Pokémon GO azt nehéz megjósolni, de ilyen érdeklődés mellett minden idők egyik legnagyobb őrületét robbanthatja ki, ráadásul még nem is érhető el a világ minden pontján, hiszen a Niantic a már említett szerverproblémák miatt leállította egy kis időre a játék megjelentetésének folyamatát." 

Érdeklődéssel várjuk, hogyan alakul az alkalmazás magyarországi sorsa, s lesznek-e benne hazai könyvtárak mint "Pokemonfogó" helyszínek...



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése